torstai 22. syyskuuta 2016

The End

13.-18.9.2016

Glasgowissa viivyimme jälleen pari yötä, Skotlannin suurin kaupunki ja aivan toisentyyppinen kuin naapurinsa Edinburgh. Vanhaa teollisuuskaupunkia ja satama-aluetta on muokattu ja paljon, Glydejoen varsi on täynnä uutta ja modernia asuin- ja toimistorakennusta, siellä täällä oli nähtävillä vielä ränsistyneitäkin kiinteistöjä, tosin monessakin niistä kaivinkoneet tonteilla. The Clyde Arc -silta, tiedekeskus ja konferenssikeskus näkyivät hyvin iltavalaistuksessaan majapaikkamme 9. kerroksen ikkunasta.

 

Ibis Budget -hotellista oli lyhyt kävelymatka Clydejoen rantaa pitkin ydinkeskustaan, joten saihan siellä yhden päivän nopeasti kulumaan. Glasgow'n rautatieasema sijatsee aivan kaupungin ytimessä ja Buchanan Streetin leveä kävelykadun viktoriaaniset ja uudemmat rakennukset kätkivät  sisäänsä valtavan määrän liikkeitä ja liikekeskuksia, maan vilkkain ostospaikka Lontoon jälkeen. Oli myös hankkiuduttava eroon lopuista Skotlannin punnista, koska niillä ei olisi enää käyttöä Englannin puolella.

Gallery of Modern Art -nykytaiteen museo (GoMA) houkutteli sisäänsä, mutta tämän sijaan olisi ennemminkin pitänyt suunnata West Endin Kelvingrove Art Gallery -museoon - näin jälkiviisaana. GoMan edessä oleva ratsastajapatsas oli lakitettu uudestaan. Ja tietenkin, paljon jäi jälleen näkemättä! 

 
 
 

Ja miltä näyttää Skotlannin tulevaisuus - Skotlannin pääministeri valmistelee lainsäädäntöä Skotlannin uutta itsenäistymisäänestystä varten, neuvotteluja EU:n kanssa käydään varmastikin pitkään ja syvällisesti. 

Meille oli kuitenkin myös tiedossa "brexit". Pakkasimme nyssäkämme ja edessä oli laivamatka Hollantiin, ke-aamulla ajelimme kohti Newcastlea. 

Ja kun noita kiviaitoja ei mukamas oltu vielä riittävästi nähty, niin varta vasten kävimme katsastamassa niitä vielä vähän lisää. Keisari Hadrianus rakennutti vuosina 122 - 124 jkr muurin Rooman valtakunnan rajaksi, valli linnakkeineen kulki Newcastle upon Tynestä länteen Carlisleen, rannikolta rannikolle, Englannin ja Skotlannin rajalla. Ja kun Rooman valtakunta hajosi, myös Hadrianuksen muuri katosi suurimmaksi osaksi, kivistä syntyi taloja ja aitoja lammaslaidunten välille. Maavalleja ja muuria on kuitenkin vielä edelleen nähtävissä pitkät pätkät, osa muureista on restauroitu. Muurien vieruspolut näyttivät olevan patikoijien suosiossa.

 
 

Newcastlesta oli vielä 16 km satamaan, määränpää oli Port of Tyne, josta lähti DFDS:n Princess Seaways -alus kohti Amsterdamia. Laivaa lastatiin pitkin iltapäivää, joten pääsimme käytännössä heti sisään. Startti oli klo 17, aluksi Tynejokea pitkin ja sitten sumuiselle merelle. Laiva oli perillä IJmuidenissa aamupäivällä.

 

Sitten alkoi loppu-urakka, ajoa ja istumista: torstaina Amsterdam-Bremen, perjantaina Bremen - Markeryd (Ruotsi), lauantaina Markeryd - Tukholma, sunnuntaina klo 7.15 olimme aamukahvilla kotona Turussa. Loppumatkan säät olivat ihanteelliset, pelkkää auringonpaistetta, Saksan moottoritiellä ennen Bremeniä oli yksi läheltäpiti-tilanne, muutoin reissu sujui ongelmitta. 

 

Kuukauden mittaiselle reissullemme kertyi matkaa 5785 km.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti